Етикети


Аманда Патерсън, преподавател по творческо писане.
За десет години, откакто водя курса, съм се нагледала на множество грешки, допускани от начинаещите писатели. С течение на времето идентифицирах петте най-чести:

1. Всички начинаещи писатели искат да пресъздадат живота си в роман.
Почти всеки писател, който е преминал през курса е бил на мнение, че животът му е бил толкова интересен, че няма редактор, който да не би му устоял. Когато започне придружителното си писмо с “Този роман е основан на моя живот”, изпраща ръкописа си направо в коша. Дори ако майка ви ви е продала на цигански катун, за да подхрани своята хероинова зависимост или баща ви е оставял дядо ви да блудства с вас, вашата история не е единствена. Гарантирам ви, че редакторите са попадали на всичко, което можете да си представите. Идете на терапевт и след това напишете роман. Или напишете мемоари, но се научете как се прави това, за да не се превърне в слабост.

2. Начинаещите писатели нямат антагонисти.
Ако създадете добре разработени протагонисти или антагонисти, които говорят, спорят или се борят един с друг, ще успеете да напишете книга. Как бихте могли да напишете книга от 300 страници без да има в нея поне някой “лош”?С кого ще се бори вашият герой, за да постигне целите си? Другите герои – любов, интереси и приятелства – не са важни за сюжета ви. Те са необходими за да изтъкнат живота на главния герой, целите му, неговите мечти, мотивация и чувства без да трябва да казвате какви са те на читателите си пряко.

3. Начинаещите писатели нямат сюжет.
Начинаещите писатели или спират след като напишат двадесет хиляди думи или продължават, докато достигнат сто и двадесет хиляди, че дори и повече. И в двата случая им липсва сюжет. Повечето от начинаещите писатели просто скачат от мисъл на мисъл, докато решат, че са разказали историята си. Така обаче те пишат есе, а не роман или новела.

4. Начинаещите писатели нямат достатъчно диалог.
В съвременната белетристика трябва да показвате. Разказвателният стил на писане почти е изчезнал. Един от начините да се справите с този проблем е да използвате диалозите. Препоръчвам на младите писатели да усъвършенстват този инструмент.

5. Начинаещите писатели избират като идея за роман нещо, което вече не е актуално.
Повечето от начинаещите писатели се спират на събитие, случило се отдавна, често пъти още в гимназията, което не искат да изоставят. Карам тези автори да отидат да най-близката голяма книжарница и да разгледат новите заглавия, или да поразгледат в Амазон. Дали книгата им ще “пасне” на тези места? Семейни саги, като тази, написана от Барбара Тейлър Брадфорд през 1980 г. вече не се продават, нито криминалета а-ла Агата Кристи, нито пък исторически романи като тези ,написани от Уилбър Смит, освен ако не сте самият Уилбър Смит. Начинаещите писатели трябва да проучат какви са тенденциите, за да напишат роман, която съвременните читатели биха поискали да прочетат, а издателите – да издадат.

Източник: http://writerswrite.posterous.com/169655449
Целият текст: Блог с идеи за творческо писане http://razkazitenafilip1.blogspot.com/2012/11/blog-post_28.html#ixzz2xNcFXA5y
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives